شماره : 20/53-س/ت312ك
تاريخ : 1382/5/11
بسمه تعالي
وزارت امور خارجه ـ وزارت راه و ترابري ـ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
وزارت نفت ـ وزارت اطلاعات
وزراي عضو كميسيون سياسي، امنيتي و روابط خارجي در جلسه مورخ 1383/4/6 به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويبنامه شماره 20020/ت23274هـ مورخ 1379/5/17 تصويب نمودند:
1- با توجه به شفافيت اطلاعات موجود و بررسيهاي انجام شده، دليلي براي ارتباطات صهيونيستي شركتهاي ترك طرف قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه و فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) وجود ندارد.
2- در چارچوب الزام موجود براي استفاده از سرمايه شركتهاي خارجي در پيشبرد پروژههاي ياد شده، كليه مراحل قانوني براي نهايي شدن قراردادهاي مربوط به نحو مطلوب طي شده و لغو آنها ميتواند اعتبار بينالمللي جمهوري اسلامي ايران را مخدوش سازد.
3- براساس نظر تخصصي دستگاههاي ذيربط، مجموعه ملاحظات امنيتي موجود در قراردادهاي منعقده با شركتهاي تاو و ترك سل لحاظ گردد تا زمينهاي براي بروز نگرانيهاي امنيتي و تسلط طرف خارجي در اين حوزه وجود نداشته باشد.
4- قبل از سفر نخست وزير تركيه به ايران، انتظارت متقابل روشن شده و براساس مجموعه ملاحظات دوطرف در زمينه نهايي شدن قراردادها، تلاش لازم براي كسب مجوز ترانزيت گاز به اروپا، در ديدار پيش رو فراهم شود.
5- مراحل اجرايي پروژهها، تلاش لازم براي حداكثر استفاده از خدمات مشورتي و مديريتي اطراف خارجي و بكارگيري بيشتر نيروهاي داخلي، به ويژه در حوزههايي كه حضور علني ضرورت دارد، مبذول گردد.
6- با توجه به ارايه گزارش كميسيون سياسي ـ دفاعي هيئت دولت در خصوص حوادث فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) در جلسه مورخ 83/4/3 هيئت وزيران و ارجاع بررسي آن در كميسيون ويژه، مجوزهاي ارايه شده در گزارش مكتوب كميسيون، به شرح زير مورد تأييد قرار گرفته و بر اجراي آن تأكيد ميگردد.
الف ـ استفاده از روش BOT براي تكميل ساخت فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) امري قانوني است كه دولت و مجلس آن را تأييد كردهاند.
ب ـ واگذاري خدمات فرودگاهي فاز (1) و همچنين فازهاي بعدي (در آينده) به شركت خارجي (تاو)، با توجه به شرايط پيشنهادي به نفع دولت جمهوري اسلامي ايران ميباشد و اگر نگرانيهاي امنيتي در برخي از موارد وجود دارد، موضوع در دبيرخانه شوراي امنيت كشور ظرف (10) روز مطرح و راه حل لازم براي آنها اتخاذ شود. بعد از آن، شركت تركيهاي "تاو" ميتواند فعاليت خود را آغاز نمايد.
ج ـ مسؤوليت به پرواز درآوردن هواپيماي جنگي (اسكرامبل) و تبعات ناشي از آن برعهده رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ميباشد.
د ـ مسؤوليت اقدامات انجام شده در جريان فرود هواپيماي اول مستقيماً متوجه سلسله مراتب فرماندهي سپاه فرودگاه ميباشد.
هـ ـ جهت اثبات مخالفت و مقاومت وزارت راه و ترابري در مقابل اقدام پدافند هوايي مبني بر بسته بودن فرودگاه از لحاظ امنيتي، كار گروهي مركب از كارشناسان ذيربط تشكيل تا با بررسي مدارك و مستندات هر دو طرف صحت و سقم دقيق آن را مشخص نمايند.
7- ضمن تأييد كليات توافق انجام شده در خصوص قرارداد احداث خط لوله انتقال و صادرات گاز به ارمنستان، با برگزاري نشستي با حضور وزراي امور اقتصادي و دارايي (رياست كميسيون مشترك)، نفت و نيرو و معاون آسيا ـ اقيانوسيه وزارت امور خارجه در مورد تفصيل محورهاي ترانزيت برق و پوشش بيمه دولتي تصميمگيري شود. صرفاً در صورت وجود هرگونه اختلاف نظر، مراتب در جلسهاي در حضور معاون اول رئيس جمهور، مورد بررسي قرار گرفته و تصميم نهايي به مرحله اجرا گذاشته شود.
8- اين تصويبنامه در تاريخ 1383/5/7 به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.
محمدرضا عارف
معاون اول رئيس جمهور
رونوشت با توجه به اصل 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي اطلاع رياست محترم مجلس شوراي اسلامي ارسال ميشود.